Aveyron -3

Donderdag 3 mei 2012, wandeldag 3: L’AlbugueLa Frayssinette (320m)
V:10.00 – A:18.30 – Afstand: 23,5km – 580hm

Het weer: ’s morgens strak blauw, ’s middags licht bewolkt. Weinig wind. 16-23⁰C.

De dag begon veelbelovend met een strak blauwe hemel en stelde ons niet teleur. Tijdens het ontbijt bleek dat onze medewandelaars vanmorgen al voor dag en dauw waren vertrokken. Ze waren er gisteravond laat pas achtergekomen dat ze zich een paar uur hadden vergist in de terugvluchttijd. We hadden dus helaas geen afscheid van ze kunnen nemen, maar wie weet komen we elkaar nog wel eens ergens tegen. Zo ver weg woonden ze immers niet.
Het ontbijt was verder prima (veel jam-uit-eigen-tuin), maar verliep nogal hectisch. Yvonne vertrok om half tien naar accordeonles en koud enkele minuten daarna kwam een buurman vertellen dat er twee bijenvolken op uitzwermen stonden. Omdat het houden van bijen tamelijk belangrijk was in verband met honingproductie en vooral bevruchting van alle fruitbomen, moesten pa en zoon er direct op uit om – gehuld in imkerpakken – ze te vangen. We begrepen dat wel, vonden het wel spannend en in het geheel niet erg dat we min of meer aan ons lot werden overgelaten. We namen de tijd om een goed gevuld lunchpakketje samen te stellen: lekker brood, fruit, yoghurtje, maar helaas weer geen drinken. Dat zou toch eigenlijk wel moeten als je wandelt in een gebied waar je zo weinig – zeg maar géén – terrasjes of winkeltjes tegenkomt. Het enige minpuntje.

Om tien uur vertrokken we op weg naar het 3km verder gelegen La Libaudié, om vanaf daar een 21 km lange wandeling op te pikken, via het plaatsje Plaisance, naar ons volgende onderdak La Frayssinette. Al na een paar honderd meter liepen we tegen Kees aan die samen met zijn “maîtresse” en twee honden op weg was om een wandeling te controleren. Dat hoorde in het takenpakket: ieder huis bleek verantwoordelijk voor de wandelingen die daar vandaan vertrekken. Met het mooie weer van vandaag leek het Kees een goed idee om deze taak – deels – te vervullen en we konden hem geen ongelijk geven. Na een korte babbel vervolgde ieder zijn weg en daalden wij door het bos af naar de Tarn. Aangekomen bij La Libaudié trokken we even aan de bel met de bedoeling Marjo even gedag te zeggen. Die liet gelijk de stofzuiger uit haar handen vallen om voor ons een kopje koffie – van het huis – te gaan zetten. Heel gezellig. Gasten had ze vandaag toch niet en het was eigenlijk best wel lekker terrasjesweer.

Met twintig minuten achterstand begonnen we aan de resterende 21km naar la Frayssinette. Eerst een bekend stukje in omgekeerde richting tot aan de omgevallen boom op de T-splitsing in het bos. Konden we hier eergisteren nog voorlangs, nu moesten we ons er een weg doorheen banen om de route te kunnen vervolgen. Nadat we verder afdalend door het bos een asfaltweg waren overgestoken, kwamen we uiteindelijk op een heel leuk paadje. Een echte single-track, om in ATB-termen te spreken, tot aan St.Pierre dat beneden aan de Rance lag, ter hoogte van de uitmonding in de Tarn. Het water in de Rance was nog steeds bruin, dat van de Tarn begon al aardig op te helderen.
Nadat we bij een waterkrachtcentrale de Tarn waren overgestoken, vervolgden we onze weg via een fraai pad over de oever van deze rivier naar Trébas. Kort voor dit plaatsje troffen we een heuse picknickbank aan: etenstijd!

Trébas bleek één van de belangrijkere dorpen in deze contreien, met winkels, een supermarktje, een VVV, fraaie kerk, een voetbalclub en een camping. Zelfs een ouden-van-dagen-tehuis, dus nog meer bankjes en… twee terrasjes. Jammer nou dat we net gegeten hadden. Aan het eind van het dorp volgden we een ATB-route tot onder de brug over de Tarn. Direct daarna steil omhoog naar de asfaltweg en de brug over. Aan de overkant lag Villeneueve-sur-Tarn, maar net voor dit dorp moesten we rechtsaf richting Plaisance. De duidelijk RB hadden we hier wel weer even nodig. Helaas bleek de kaart die we vanmorgen in alle hectiek hadden meegekregen niet de juist, maar gelukkig hadden we de GPS nog. Als je daar echter niet voortdurend op kijkt, kan het toch nog fout gaan. En dat gebeurde dan ook: op het betonpad dat vanaf Le Port langs de Tarn loopt, hadden we bij Roque Grosse een afslag gemist. Het liep ook zo lekker makkelijk! Kostte ons 2x 750m extra.
Vanaf nu hielden we de RB in de hand en keken nog wat vaker op de GPS. Dat ging verder wel goed. Wat niet goed ging, was de gammele knie van Kitty, die steeds meer ging opspelen, vooral in afdalingen. Af en toe moeizaam strompelend en in slakkentempo vervolgden we toch onze weg. Er zat niet veel anders op. Een bus pakken was hier niet aan de orde, we zouden wel zien hoever we kwamen.

Weer afdalend (au!) vanaf de D77 volgde een schitterend traject langs de Rance, eerst hoog erboven over brede karrensporen, later een steeds smaller wordend paadje vlak langs de rivier. De RB hadden we geregeld nodig, ondanks dat we in principe een geel gemarkeerde wandelroute zouden volgen, maar daar zagen we bar weinig van. Het laatste stuk van dit paadje liep langzaam weer omhoog naar de D77 en was heel erg smal, deels overgroeid met brandnetels en soms zelfs helemaal weg. Dan moest er even een grote stap gemaakt worden, hetgeen met een rotte knie zeker niet mee viel. Toch liep het allemaal goed af; we waren wél erg blij met onze wandelstokken, al was het maar als wapen in de strijd tegen de brandnetels.
Vanaf de D77 volgde nog een spannende, steile afdaling (au, au!) over een pad met grote stenen tot aan de Rance in Plaisance. In dit plaatsje, met hoog op een heuvel een opvallende kerk, staken we de brug over en liepen we de laatste 4,5km niet de officiële route, maar gewoon over het asfalt van de D33 en D555. Dat ging met zo’n knie toch makkelijker en we waren al laat. Het laatste stuk naar La Frayssinette was nog even zoeken en ook verder dan gedacht. Met de hulp van een autochtoon kwamen we toch op de goed verscholen, diep in het dal van de Mousse liggende, plaats van bestemming. Om 18u30 zaten we uitgeblust met bier en fris op het terras bij Peggy, onze volgende gastvrouw, die al druk aan het kokkerellen was.

Voor sommige mensen zal deze plek het einde zijn, wij vonden het een beetje benauwend, bijna geen vrij uitzicht. Ook hier weer fotoboeken met de hele historie van wederopbouw en uitbreiding van Peggy’s sprookjeshuis, eerst alleen, later met hulp van man Vincent. Het was duidelijk nog niet helemaal af en zag er allemaal wat minder professioneel uit dan op ons vorige adres, maar niet iedereen is natuurlijk belast met een bouwkundige achtergrond. Het mocht er hier en daar dan wat rommelig uitzien, alles functioneerde goed én: er stond een brandblusser boven en dat vonden wij een groot pluspunt!
Onze kamer was groot en netjes. Drie bedden, een zitje, eigen terras, badkamer met zitbad. Snel onder de douche want om 19u30 werden we aan tafel verwacht. Samen met twee wandelende zussen uit Brabant lieten we ons verrassen door Peggy’s kookkunst: een schitterende salade vooraf, boboti met rijst en witlof met roquefort en een overheerlijk toetje. Alles smaakte voortreffelijk en het was bovendien ook hier weer erg gezellig.

De route die wij voor morgen hadden uitgezocht bleek niet meer te worden onderhouden en was vervangen door een alternatief. Niet meer via Coupiac, maar wel via Brousse-le-Château, hetgeen een erg mooi plaatsje zou moeten zijn. Bovendien, en zeker niet onbelangrijk voor ons onderstel, was het slechts 16-17km in plaats van de 24 waarop we hadden gerekend. Vooral het eerste deel was drastisch gewijzigd en ging vanaf hier direct het bos in en begon dus niet met een afdaling over asfalt. Dat leek ons wel wat; dan maar een deel zonder GPS en ouderwets op kaart en RB. De Brabantse schonen zouden morgen onze route in omgekeerde volgorde doen en lieten zich afzetten in Plaisance. Benieuwd hoe dat zou gaan, want het bleken geen sterren in kaartlezen. Op hun eerste dag waren ze volledig van de kaart gewandeld en moesten zich laten ophalen… en ze waren niet eens blond.