Col/Lac de Retour

Vrijdag 1 juli 2011: Col/Lac de Retour
Afstand:11 km – Hoogtemeters: 845m

Weer: licht bewolkt.25°C (dal), >2000m fris en winderig (niet één van ons).

Bij Sainte-Foy-Tarentaise reden we met de auto via een steeds smaller wordend weggetje omhoog naar parkeerterrein Pierre Giret. Startpunt van de wandeling lag zodoende op 1720m.

Het allereerste stukje was een met bordjes gemarkeerd pad. We liepen aan de hand van een topografische kaart (…) met ingetekende wandelingen in dit gebied. De GPS ging alleen mee om de track op te nemen en om niet te verdwalen, uiteraard. Het kan ons gelegen hebben natuurlijk, maar het werd gaandeweg steeds moeilijker het juiste pad te vinden. De aanvankelijke “single trail” ging over in “no trail at all”. We moesten veel klauteren over grote rotsblokken (wél leuk) en zoeken. Daarbij was het stijgingspercentage tussen km 2,1 en 3,2 een niet misselijke 35%!! Gelukkig zagen we weer steeds op tijd een gele streep op een steen en die volgden we dan maar. Ook weer een dartele bergmarmot gespot, waarvan we in eerste instantie dachten dat het een otter was.

Om 13.30u waren we boven waar het helaas niet zo aangenaam was om er lang te verblijven. De terugweg ging beter. Het pad was nu wel goed te volgen en er zat zelfs ook nog een spannende beekpassage in, waarbij we dankbaar gebruik maakten van de ter plaatse aangebrachte staalkabel.
Bijna beneden besloten we nog het ommetje te maken via de hoge en de lage koestal (Vacherie d’en Haut en dito d’en Bas) en het kapelletje van Piet (Chapelle St.Pierre), maar dat was weer niet eenvoudig. We raakten steeds van het pad af en raakten dan via een stukje “off-road” wel weer op een ander paadje, maar of dat nu de bedoeling was? Van enige markering was hier niets te vinden, toch stond deze route wél op de kaart. Uiteindelijk kwamen we toch waar we wezen wilden, bij de auto!

Het was desondanks een zeer mooie wandeling door prachtige landschappen.