Hauersee

Maandag 24 juli 2006: Hauersee (2383m)
Afstand: 14 km – Gem.: 2,6 km/u – 1250 hms

Het weer: ’s morgens vrijwel onbewolkt, ’s middags stapelwolken. 24-28˚C. Weinig N wind. Luchtdruk@1170m: 890 mbar.

Gisteravond begon het vanuit het noordwesten al flink op te klaren. De nacht was dus weer fris, maar de ochtend blauw! Direct na het ontbijt vertrokken we van de camping om 9.20u richting Hauersee. Volgens metingen op de kaart ruim 7 km voor ruim 1200 hms.
Het eerste stuk ging weer over de Dr. Knollweg, tot aan de tweede haarspeld naar links. In deze bocht gingen wij rechtsaf en het begon daar direct fors te stijgen, eerst nog over een breed pad, maar al ras werd het steeds smaller en werd het “traplopen” geblazen. Het hele stuk in het bos – tot ±1900m – zou het zwaar blijven. Hard werken, veel wachten, veel zweten! Met af en toe best linke passages, een trapje, een stuk staaldraad, soms een smal richeltje langs een best wel diepe afgrond. Aan het eind van het bosgedeelte zaten we even wat te eten – veel ruimte was daar niet voor – toen er nog een stel langs kwam. Ook van die gekken, maar wel sneller. Later haalden we ze weer even in, toen zij zaten te eten, maar daarna was er geen houden meer aan: vergeleken met ons een echte TGV.

Boven de boomgrens liepen we door een zgn. kaardal, een soort vallei tussen twee bergruggen in, één van de kenmerken van een gletsjerlandschap. Het was een open en toch groen landschap met veel struikjes. Via een houten bruggetje staken we een riviertje over – zal vast wel de Hauerseebach of zo heten – waarna het weer flink klauteren werd over rotsblokken. Dat zou de laatste 400 hms tot aan de hut bij de Hauersee zo blijven. De markering was gelukkig perfect, zodat het volgen van het pad – waar op zich amper sprake van was – geen enkel probleem was.

Om 2 uur waren we op onze eindbestemming, temidden van een kudde schapen. De zelfverzorgingshut bleek bewoond door twee heren, waarvan er eentje – zich onbespied wanend – klarinet zat te spelen. Ze boden ons thee aan, maar wij bedankten, want we wilden eigenlijk meteen weer naar beneden, omdat er nog boodschappen gedaan moesten worden ook.

De afdaling was ook niet makkelijk, zeker het stuk in het bos niet. Dat ging zowat nog langzamer dan stijgen! We deden dan ook erg voorzichtig. Op de kaar kwam ons nog een stel tegemoet – ook van de camping – dat op weg was naar de Hauerkogel, dachten we uit hun verhaal op te maken, maar daar ging dit pad niet heen…
Om half zes waren we weer terug op het basiskamp, met zeer vermoeide benen en branderige voeten. De nieuwe Lowa’s van Kitty voldeden gelukkig goed, geen inloopproblemen. Doordat we hier en daar weer wat moesten stijgen, kwam het totaal aantal hoogtemeters vandaag op ca. 1250.