2011 Sauerland

Een aanbieding van Pharos-reizen in een van de Heemsteedse suffertjes was te verleidelijk om te laten schieten: een lang weekend geheel verzorgd in een hotel in Altastenberg, niet ver van Winterberg, voor slechts weinig geld. Inclusief gratis openbaar vervoer. Begin mei, dus dat paste – volgens ons, die nauwelijks nog wandelervaring hadden – ook mooi in de voorbereiding van onze eerste wandeltrektocht die in augustus op het menu stond. We namen uiteraard onze mountainbikes mee, maar wandelen zou de hoofdzaak zijn.

Woensdag 4 mei 2011: Rondje Altastenberg
V: 16.25u – A: 18.50u – Afstand: 10.8km – Hoogtemeters: 250

De dag van aankomst was het grauw, grijs en koud. Nog geen 10°C. Omdat we vrij vroeg waren, trokken we maar gelijk na inchecken onze wandelschoenen aan om rond de klok van half vijf te beginnen aan een rondje over de  Kahler Asten, met 840m het hoogste punt van Sauerland. Ons vertrekpunt – Hotel Mörchen – lag echter op 725m, dus dat viel reuze mee. Het werd een rondje van bijna 11km met daarin 250 hoogtemeters. De eerste 4km was overwegend dalen tot 670m, daarna volgde een stukje van ca. 1km met een stijgingspercentage van 10%. Best pittig. Hierna konden we de volgende km weer even bijkomen (vlak), daarna volgde de slotklim naar nét niet de top van de Kahler Asten. Langzaam afdalend kwamen we via de achterkant Altastenberg weer binnen, waar we om even na zevenen aanschoven aan het diner in ons Gasthof.

Download de GPS-track

Donderdag 5 mei 2011: Rothaarsteig (Küstelberg – Altastenberg)
V: 10.15u – A: 14.50u  – Afstand: 16.1km – Hoogtemeters: 530

Het weer: Het was vandaag heel ander weer dan gisteren: de zon scheen volop en de temperatuur liep in de loop van de dag op tot al bijna 20°C. Best lekker wandelweer dus.

We hadden een zgn. More Inclusive arrangement, hetgeen o.a. inhield dat we gratis gebruik konden maken van het openbaar vervoer in heel Sauerland. Dat kwam mooi uit, want we wilden per bus naar het beginpunt van een wandeling rijden en dan terug wandelen naar het hotel. Vlak voor ons hotel stopte de bus naar Winterberg, waar we konden overstappen op de bus naar Küstelberg. Vanaf dat plaatsje volgden we een deel van de bekende Rothaarsteig via Winterberg weer terug naar Altatstenberg, een traject van ongeveer 16km.
Het was een mooi traject, zeer afwisselend. Eerst door weiden en bossen, langs de bron van de Ruhr, zelfs door iets als een heuse kloof, dan door het stadje Winterberg en zijn omliggende skigebieden, tenslotte door het idyllische Renaudal. En dat allemaal bij prachtig weer.
Om wandelen over heuvelachtig terrein te trainen leek ons dit wel geslaagd. Er zaten dik 500 hoogtemeters in en dat ging allemaal best aardig. De afstand was echter nog wel wat aan de korte kant, maar dat mocht de pret niet drukken. Zere benen hadden we toch wel, allemaal spieren in aanbouw!
Omdat we redelijk bijtijds alweer terug waren in het hotel, besloten we ons snel te vermommen als fietsers en aansluitend nog een rondje van 30 km op de ATB te doen, grotendeels verhard, dat dan weer wel. Morgen even een dagje alles verder los fietsen en dan weer vrolijk verder wandelen…

Vrijdag 6 mei 2011: Renaudal

Na een dagje fietsen maakten we voor het diner nog een kort rondje door het Renaudal, vlak achter het hotel. Een rondje van ruim 7 km in ruim 1.5 uur met 170 hoogtemeters.
Geen verhaal, geen foto’s, wél een GPS-track.

Zaterdag 7 mei 2011: Wnterberger HochTour (Niedersfeld – Altastenberg)
V: 09.55u – A: 15.30u  – Afstand: 18.4km – Hoogtemeters: 680

Het weer: Het werd steeds meer zomer. Zonnig en best al warm, richting 25°C.

Nadat we gisteren eerst een rondje van 67 km hadden gefietst door het Rothaargebergte, maakten we voor het diner nog een korte wandeling achter het hotel, door het Renaudal. Een rondje van 7km over goed begaanbare, brede boswegen. Dit om de spieren alvast weer te laten wennen aan de wandeling die we voor vandaag nog in petto hadden.
Vandaag volgden we hetzelfde principe als eergisteren: met de bus naar het vertrekpunt van de wandeling. Dat startpunt lag deze keer in het plaatsje Niedersfeld, aan de Ruhr, en het betrof deze keer een deel van de Winterberger Hochtour (WHT). Dat betekende ruim 18km terug wandelen en begon meteen met stevig klimmen en dus zweten – het was al warm. We liepen door mooi bos een bergrug over naar het plaatsje Siedlinghausen in het dal van de Neger (en dat is dus een riviertje…). Vanaf hier volgden we een poosje een slechts weinig oplopend pad, evenwijdig aan de weg naar Winterberg en langs een beekje. Aangekomen bij een sportveld en een vijver troffen we een picknickplaats, waar we dankbaar gebruik van maakten. We hadden er tenslotte al 10km opzitten en het liep tegen enen.
Hierna werd het weer wat steviger klimmen, dalen en weer klimmen naar Altastenberg. Gingen bij km13 ondanks GPS even in de fout, omdat de route kennelijk was gewijzigd. Vlak voor het binnenkomen in Altstenberg genoten we nog een klein half uurtje van het uitzicht en het heerlijke weer op een bankje. Om 15.30u waren we weer terug op de basis, waar de koffers en fietsen al in de auto zaten. Ons Sauerland-arrangementje zat er namelijk op en we hadden nog een lange, warme terugreis voor de boeg.