Schluchtensteig -2

19.3km – hm: 385 op/645 af – V11:05-A17:10

Weer: half tot geheel bewolkt, matige wind. 12-17grC

Blumberg-Stühlingen

• Klik op bovenstaande thumbnail voor het routekaartje van deze etappe (terug met pijltje naar links)
  • Kleinere foto’s zijn in groter formaat te bekijken door er op te klikken (terug met kruisje linksboven)

Met de auto naar Stühlingen, een ritje van ruim 50km dat ongeveer een uur duurt. Hier geparkeerd bij het (oude) Bahnhof, alwaar ook bus 7338 naar Blumberg stopt. We zijn ruim op tijd, de bus is exact op tijd!

Evangelische Kirche, Stühlingen

Een tweedelige bus nog wel, wij zijn de enige passagiers. Alleen in Fützen stapt nog een schoolklasje van een stuk of 10 kinderen in. Het eindpunt van de bus ligt op 700m lopen van het begin van de etappe van vandaag, in het centrum van Blumberg. Om het met de hoogtemeters niet teveel te overdrijven lopen we ook deze etappe weer achterstevoren (hoewel de SS in twee richtingen prima bewegwijzerd is); gemiddeld dus dalen vandaag… Het stadje uit gaat het meteen omhoog, eerst even over straat, maar al gauw via een single track het bos in.

Single track omhoog

We bestijgen de Buchberg en klimmen over smalle glibberige paadjes van 600 naar 885m hoogte. Behoorlijk bezweet komen we boven op het uitkijkpunt, waar een hut en een paar bankjes staan. Even zitten en wat eten en onderwijl van het uitzicht genieten. Het is erg heiig, maar toch kunnen we in de verte de besneeuwde Zwitserse Alpen zien liggen. We zitten lekker op de wind, dus we koelen ook snel weer af.

Na de inwendige mens versterkt te hebben, beginnen we aan de afdaling over een  goed begaanbaar, ruim 1m breed bospad door een beukenbos met op de bodem daartussen onafzienbare velden daslook. Ruikt heerlijk, maar dat vindt niet iedereen.

Beneden aangekomen zigzaggen we even een stukje over weitjes begroeid met allerlei kleurige bloemen en door  akkers, waarvan op sommige het koolzaad knalgeel bloeit. Doet bijna pijn aan de ogen, maar ook dit ruikt best lekker. Ook zien we hier een paar Rode Wouwen vliegen. Imposante roofvogels die je bij ons (bijna) nooit ziet.

Bloemenweitje
Koolzaadvelden
2014-05-06 12-57-46 - P1010354_1024px
Door de koolzaadvelden

Na bijna 7 km beginnen we dan aan het spannendste traject van vandaag, de zgn. Wutachflühen. Aan het begin staan waarschuwingsbordjes: niet voor ongeoefende wandelaars op slecht schoeisel en al helemaal niet voor fietsers! Mocht er toch iets fout gaan en je in ernstige problemen komen dan graag melden in welke zône je zit. Wij beginnen in X2 en lopen een 30-50cm smal paadje, glibberig en met keien en stronken bezaaid langs een diepe afgrond. Later wordt dit gelukkig iets minder steil, maar het blijft goed opletten waar je je voeten neerzet. Het nadeel is dat je zo niet veel ziet van het prachtige bos waar we doorheen lopen. Net een stukje oerwoud en als je even halt houdt om te kijken, blijkt ook hier van alles te groeien en te bloeien. Sommige plantje herkennen we wel, maar ook heel veel niet.

Gevarenzones

Tussen 1 en 2 uur passeren we een drietal tegenliggers, maar verder zien we vandaag geen mens, in ieder geval geen wandelaars. Over dit moeilijk begaanbare pad loopt het gemiddelde tempo snel terug, maar ach…het is vakantie! Als we maar voor donker weer thuis zijn. Als we langzaam maar zeker afgedaald zijn tot aan de Wutach (510m), ter hoogte van een spoorbrug, zijn we pas ongeveer op de helft en het is al 14:45. Na een makkelijke kilometer gaan we aan de ander kant van de rivier weer beginnen aan een klim in een bos.

Donker gat

We stijgen een meter of 60 en lopen een poosje min of meer vlak, meestentijds over brede boswegen, maar ook af en toe weer een stukje over zo’n smal richeltje. We zien hier een ree wegvluchten de berg op en bewonderen de diverse flora:

Vanaf km 14 beginnen we weer te dalen en komen uit bij het stationnetje van Weizen. Tijd voor de laatste eetpauze. Gelukkig gaat het vanaf hier wat makkelijker, nagenoeg plat, en de kilometers tellen nu wat sneller op. Via smalle paadjes langs de Wutach komen we toch nog eerder dan verwacht weer aan bij de auto.  We zijn weer aardig bekaf, maar vonden dit een mooie etappe, een stuk afwisselender dan de eerste. Nog 4 te gaan!