Schluchtensteig -3

Donderdag 8 mei 2014: Schluchtensteig etappe3 = Lotenbrücke-Aha
23.6km – hoogtemeters: 940 op/735 af – V10:10-A17:40

Weer: eerst nog zwaar bewolkt, later steeds meer opklaringen. Matige wind , 10-16grC.

Lotenbach-Aha

• Klik op bovenstaande thumbnail voor het routekaartje van deze etappe (terug met pijltje naar links)
  • Kleinere foto’s zijn in groter formaat te bekijken door er op te klikken (terug met kruisje linksboven)

Vandaag de langste etappe. Officieel loopt deze van Schattenmühle naar Fischbach (18km), maar omdat we voor de transfer van eindpunt naar beginpunt afhankelijk zijn van het OV leek het ons praktischer om de etappe te verlengen naar Aha (+3.5km). Daar zouden we dan onze auto parkeren bij het station om daarvandaan per RegionalBahn naar Schluchsee te reizen (1 halte=4min). Daar bus 7257 pakken naar Lenzkirch (overstaptijd 8min) en aldaar bij het Kurpark over te stappen (17min wachten) op bus 7258 richting Bonndorf. Deze heeft een halte bij de Lotenbrücke, op 1.3km afstand van Schattenmühle.

Wegwijzer in Lenzkirch

Zo gezegd zo gedaan. De 23km per auto doen we binnen een half uur, zodat we ruim voor 9 uur op Aha Bahnhof staan. Het OV rijdt hier stipt op tijd, dus alles loopt perfect. Het is alleen even goed opletten dat we bij de juiste halte uitstappen, maar ook dat ging (bijna) goed. En dat allemaal gratis en voor niks met onze KONUS-kortingkaart!

Om 10:05 stappen we uit bij de Lotenbrücke, een brug over de Lotenbach. Jassen in de tas en we beginnen aan een 1.3km lang traject door de woeste Lotenbachklamm, op de voet gevolgd door een ander stel Nederlanders en een klas schoolkinderen. We lassen even een plaspauze in om alles voorbij te laten gaan en dan is het weer net of we hier alleen zijn. Wel zo rustig. Het is een wonderschone kloof  – met enkele watervalletjes – waar we doorheen lopen; wél goed uitkijken waar je loopt want het is geen makkelijk pad, zeker niet omdat het gisteren behoorlijk geregend heeft: alles is glad en glibberig. Gelukkig hangt er hier en daar ijzerdraad voor wat extra zekerheid. 100m Lager komen we veilig aan het eind van de klamm en aan het begin van de 3e etappe van de Schluchtensteig, bij Schattenmühle.

Via een trap met flink hoge treden winnen we een deel van het hoogteverlies gauw terug en komen uit op een brede bosweg. Het is nu even makkelijk vals plat omlaag, maar daarna gaat het toch weer verder omhoog tot ruim 40-50m boven de Wutach . Na een uurtje lopen komen we bij een picknicktafel. We gaan even zitten om iets te eten, maar niet te lang, want het is nog ver naar Aha.

Na voor de verandering een klein stukje langs een weitje gelopen te hebben, beginnen we aan de afdaling naar de Wutach. Dat gaat niet zo snel, pas 2.5km later zijn we er. Onderweg passeren we de Räuberschlössle, een vooruitstekende rotspunt vanwaar je diep beneden je de wilde rivier kan zien stromen. Niet echt een spectaculair uitzicht, dus gauw maar weer door, verder dalend over moeilijke paden met veel boomwortels, keien en blubber. Dat schiet niet erg op. Niet voor niets is ook dit traject weer ingedeeld in verschillende Rettungszones.

We volgen de rivier nu voorlopig, soms dichtbij, dan weer wat verder er vanaf, dus hoger. We spotten hier een vreemde vogel, houdt het midden tussen een kauw en een kraai, maar dan met een gespikkeld verenkleed. Blijkt hoogstwaarschijnlijk om een vrij zeldzame notenkraker te gaan! Stroomopwaarts, dus langzaam winnen wij weer wat hoogtemeters.

Waterval

We passeren een forse waterval met (vies ogend) stuwmeertje daarachter en bij een picknickplek – waar zojuist een enorme groep wandelaars is neergestreken – steken we het zijriviertje de Rötenbach over. Op ons 8.5 km-punt komt de Gutach in de Wutach uit en hier staat na de brug een mooi bankje op ons te wachten. Tijd voor een pauze. Het weer is inmiddels aardig opgeknapt en het belooft verder een mooie dag te worden.

2014-05-08 13-02-26 - P1010404_1024px
Samenloop van de Gutach en de Wutach
Uitstekende bewegwijzering

Net als we weer zijn opgestapt komt ons een mountainbiker tegemoet. Wij snappen niet dat je hier nog kan en wilt fietsen, want sommige passages lijken echt niet te doen en zelfs levensgevaarlijk soms. Het lijkt ons onverantwoord, maar ieder zijn meug!

Hier wil je toch niet mountainbiken?

Een km later klimmen we zigzaggend omhoog om nu dik 50 m hoger de rivier te volgen over eindelijk even wat beter begaanbare paden. Ook dit duurt maar een km en dan dalen we toch weer af naar de Wurach, via despectaculair dalende en moeilijk begaanbare Múhlenweg. Beneden is het karakter van de wandeling gelijk weer heel anders. Het ziet er hier wat lieflijker uit en de rivier – die nu een stuk smaller is – stroomt vrij rustig.

Onder aan de Wutach

Helaas gaan we amper 500 m verder toch weer omhoog en komen uit op een smalle geasfalteerde weg die we verder volgen tot in Lenzkirch. In het centrum hebben we 14.5 km erop zitten en we zijn op bijna 2/3.

Landschap richting Lenzkirch
Lenzkirch - St. Nikolaus Kirche
Lenzkirch – St. Nikolaus Kirche

We weerstaan een terrasje dat pal op de wind ligt en vervolgen de route richting Fischbach, eerst nog 2,5 km kalm klimmend, maar in de daarop volgende 2 km gaan we serieus hoogtemeters maken en klimmen zwetend en puffen naar ruim boven de 1100 m (15%).

Even uitpuffen bij één van de vele mierenhopen. Wat is de natuur toch mooi.

Eén van de vele mierenhopen onderweg

Dan kort afdalen naar Fischbach, door een weitje met nieuwsgierige koeien en langs een kapelletje.

Na in Fischbach in de bushalte een bammetje te hebben genuttigd (onder belangstelling van een local), klimmen we nog wat verder boven de 1100m. Het hoogste punt is 1135 m en ligt op de Bildstein (what’s in a name), een berg  met fraai uitzicht over de Schluchsee met – ondanks dat het vandaag best helder is – slechts vaag in de verte de Alpen.

2014-05-08 17-07-03 - P1010435_1024px
Schluchsee vanaf Bildstein

Hierna mogen we eindelijk afdalen naar Aha, waar we om bijna 17:45u arriveren bij het station en de auto (Aha Erlebnis?). Dit was waarschijnlijk wel de vermoeiendste etappe tot nu toe, maar het was ook een hele fraaie met veel afwisseling.