Schluchtensteig -6

Woensdag 14 mei 2014: Schluchtensteig etappe5 = St.Blasien-Todtmoos
20.2km – hoogtemeters: 795 op/720 af – V10:00-A16:05 (17:05)

Weer: wisselend bewolkt, zonnige perioden, zo goed als droog. Zwakke wind NW. 6-9 grC

St.Blasien-Todtmoos

• Klik op bovenstaande thumbnail voor het routekaartje van deze etappe (terug met pijltje naar links)
  • Kleinere foto’s zijn in groter formaat te bekijken door er op te klikken (terug met kruisje linksboven)

Toen de wekker vanmorgen om 8 uur afliep, regende het nog licht, maar al gauw hield het op. Toen we om 09.15 de deur uitgingen was het dan ook droog. We hoefden vandaag alleen maar met bus 7320 naar St.Blasien en die vertrok om 09.33 van het Busbahnhof in Todtmoos. Een druk lijntje, want toen er halverwege een hele schoolklas instapte waren alle zitplaatsen bezet. Dat hadden we wel anders meegemaakt deze weken.

St.Blasien

Tijdens de busreis regende het weer af en toe en toen we in St.Blasien uitstapten miezerde het nog licht, maar al gauw werd het droog om dat de rest van de dag te blijven. Het was met een graadje of 5-6 nog wel erg fris, maar gelukkig mochten we buiten St.Blasien direct beginnen aan een pittige klim naar de Lehenkopfturm. 270 m Omhoog met gemiddeld 10% over een mooi smal padje. Dan moeten toch al gauw de jassen uit en lopen we verder in onze fleece-truien omhoog. Zolang je maar een beetje tussen de bomen bleef, kon dat ook makkelijk, zeker toen ook de zon er steeds meer bij kwam.

Boven op de Lehenkopf, bij de gelijknamige toren, was het gezellig druk: er zat een grote groep Engelstalige wandelaars en nog een paar stellen, waarvan één – met hondje – vlak na ons vertrokken was en ons inmiddels had ingehaald. We pauzeren even en eten alvast wat, laten iedereen vóór ons vertrekken: loopt wel zo lekker rustig!

Lehenkopfturm

We bleven nu een tijdje op ongeveer dezelfde hoogte om na 6 km een meter of 60 steil af te dalen naar een meertje (Klosterweiher). We volgen steeds trouw de SS-bordjes, ook al wijkt dat soms behoorlijk af van de track die in onze GPS zit. Waar we die vandaan geplukt hebben weten we niet meer, maar de officiële SS-track van de officiële SS-website is inmiddels ook alweer gewijzigd. Gelukkig was de bewegwijzering perfect, niet alleen vandaag, maar in alle etappes.

Landschap

Na het meertje stegen we weer net zo steil terug om daarna licht op en neer gaand geleidelijk te stijgen naar ruim boven de 1100m. De etappe was tot nu toe erg mooi en zeer afwisselend, niet alleen wat betreft de te volgen paden (smalle en bredere bospaden, soms een stukje asfalt), maar ook wat betreft het landschap. Fraaie bospercelen werden geregeld afgewisseld  met mooie weiden  met hier en daar wat huizen.

Open Landschap

Na km 10 maakten we zelfs vrijwillig nog wat extra hoogtemeters om vanaf het Ibacher Friedenskreuz (niet te verwarren met het Ibacher Kreuz, dat veel later op de route lag), het Alpenpanorama te aanschouwen. Tegen beter weten in, want het was vandaag nog minder helder dan alle voorgaande kansen om dit te zien. We zagen er dan ook niks van; niet gek, want bv de Eiger Wand ligt 130 km verderop. We waren niet de enige fanatici…

Na de oversteek van de L150 klimmen we nog één keer naar bijna 1130m om daarna rustig af te dalen.

2014-05-14 14-03-53 - P1010634_1024px
Jonge Dennenappels
2014-05-14 14-46-39 - P1010635_1024px
Laatste klim

Beneden ons zagen we de Wehraquelle liggen: we kwamen op bekend terrein! Bij het Ibacher kreuz op 1060m hielden we op een bankje-  heerlijk uit de wind en in de zon – de laatste pauze, om daarna de steile afdaling naar de Hohwehraschlucht te beginnen. Niet de mooiste, maar toch wel een mooi besluit van deze etappe. Gedurende de 1400m lange Schlucht  zie je de Wehra groeien van een heel klein stroompje tot een klein riviertje. Het water stroomde er  best pittig en geregeld kwam er van opzij een stroompje bij. Ook het pad ernaast was vandaag een klein beekje, gevolg van de toch wel behoorlijke regenval van de afgelopen week.

Hohwehraschlucht

Om 4 uur liepen we Todtmoos binnen en gingen niet meteen naar huis, maar besloten bij Café Zimmerman (annex de bakker) een kopje koffie met Schwarzwälder Kirsch Torte te nuttigen, heerlijk op het terras in de zon. Welverdiend en een mooie afsluiter van onze Schluchtensteig.