Egmond 2

• Weer: duidelijk beter dan gister. Zonnig. Wind 3-5N. 17-21°C
Schoorl - Egmond aan Zee
Etappe2 <klik>

Het was een prima en uitgebreid ontbijt met inderdaad kakelverse eitjes. een goed adresje dus weer en we hadden bijna moeite om weg te komen. Maar het mooie weer lonkte en om kwart voor tien gingen we toch maar op pad. Vandaag dan ook veel meer foto’s!

Van Schoorl via Groet naar het strand was het leukste deel van deze etappe. Aan het begin een paar keer stevig klimmen over hoge trappen, maar het uitzicht over het achterland was bijzonder fraai.

Uitzicht op het achterland

We liepen deels door enkele jaren geleden door bos- en heidebranden geteisterd gebied. Apart met al die zwartgeblakerde bomen, maar het was goed te zien dat de natuur zich snel herstelt.

Geblakerde bomen

Erg afwisselend allemaal en we liepen daarbij over zandpaden en single-tracks, afgewisseld met gravel en gras. Overstapjes zijn daarbij ook altijd leuk. Ter afwisseling liepen we even door Groet met zijn mooie witte kerkje. Tijdens de afdaling kreeg je een soort van buitenlandgevoel…

Afdalen naar Groet
Kerkje van Groet

Na Groet liepen we weer door fraai gebied, maar toch anders, op en neer gaand en duidelijk meer open. Hier hadden we een ontmoeting met een Kneu, een vogeltje dat we nog niet eerder hadden gezien. Normaal is het geel rood waardoor we hem niet herkenden. Schijnt iets met voeding te maken te hebben.

Kneu

Vanaf Koopman Dam tot aan Bergen aan Zee liepen we ca. 5 km over het strand. Het was afgaand tij en er lag veel schuim op het strand.

Schuim

Er stond een stevige bries en in de hogere luchtlagen leverde dat vreemde patronen op, zoals deze onderbroken vliegtuigstreep:

Hoge Wind
Hoge wind patroon

Met de wind in de rug en de zon in het gezicht was het echter goed uit te houden.

Ter verdediging van de kust steken hier kribben in zee en af en toe passeerden we rijen paaltjes. Wel fotogeniek, maar waar die voor dienen?

Kribbe
Paaltjes

In Bergen aan Zee verlieten we het strand ter hoogte van een terrasje. Ook toevallig! Daar waren we net aan toe. Zilte Zoen heette het en ze serveerden koffie met welverdiende appeltaart.

Strandhuisjes bij Bergen aan Zee

Ten zuiden Bergen aan Zee liepen we het Noord-Hollands Duinreservaat weer in. Kaartjes kopen dus. Dat ging niet zonder slag of stoot en het zwakke punt van betalen met je smartphone via MyOrder kwam zo mooi aan het licht. Als je een beetje brakke internetverbinding hebt gaat het fout. Nu zaten we ineens met twee kaartjes per persoon! Je vraagt je dan ook meteen af of je bij eventuele controle door de boswachter je digitale kaartje wel kan laten zien als je -midden in de bush-bush – geen internet hebt. Misschien is met je tijd meegaan toch niet zo slim?

Zandpaden

Dit deel van de wandeling vonden wij niet zo mooi als het eerste stuk, wel heel anders weer. Veel kale duinen en maar weinig bos. Ook veel mulle paden met als hoogtepunt 1.5 km lang over een smal zandpaadje door typisch verweerde zandduinen en ravijnen.

Duinravijn

Dat was best zwaar lopen, maar het had wel wat.  Zoals Schotse Hooglanders bijvoorbeeld en een groot moestuinencomplex vlak voor Egmond aan Zee. De aardbeien werden volop geoogst.

Schotse Hooglander

Via de Jumbo arriveerden we keurig op tijd bij VodF  aan de Churchillaan en werden hartelijke ontvangen door de huisbaas. Het was deze keer een gewoon rijtjeshuis met een kamer op de vrij lage zolder van waaruit wel een fraai uitzicht op de duinen. We hadden geen eigen sanitair, maar dat was geen probleem. De gastvrouw was niet thuis en de gastheer verliet eveneens het pand zodra wij ons hadden geïnstalleerd. Het was duidelijk minder comfortabel dan gisteren, maar dat weet je nooit van tevoren. ’s Avonds hadden we het huis alleen voor ons. Vertrouwen is altijd groot bij VodF.

Duinvegetatie
Duinvegetatie: Zandblauwtje

Voor het avondmaal togen we – op aanraden van de gastheer – naar De Schelp, een goede strandtent. We kozen voor vis en een grand dessert: de buikjes waren weer gevuld… Op de weg terug stak een frisse wind op en er kwam al wat hoge bewolking opzetten: het zal er om houden of het morgen droog blijft.

We gingen weer lekker op tijd naar bed, want we waren best wel weer moe…