Sächsische Schweiz -4

Vrijdag 19 augustus 2011: Königstein (H.Neue Schänke) – Gohrisch (H.Waldpark)
V: 09.20u – A:16.30u – Afstand: 16,2 km  – Hoogtemeters: 605

Het weer: ’s Morgens 2 uur regen, daarna 4 uur zonnig en warm. Later meer bewolking, lichte buitjes en dreigend onweer. 22-26°C.

Zoals gezegd was hotel Neue Schänke in alles wat bescheidener, minder dan we tot nu toe gewend waren. Het ontbijtbuffet was daar geen uitzondering op: weinig broodjes, de onderste oud en droog; te weinig koffie/thee. Ook weinig gasten, trouwens. Toeval?

’s Nacht om 5 uur hadden we al een onweersbui gehoord, maar om half 8 scheen de zon. Na het ontbijt was het echter weer helemaal dicht getrokken en toen we amper de deur uit waren begon het te regenen. Onze splinternieuwe, rode poncho’s aangetrokken om ze gedurende de komende 1,5 uur te testen. We werden er niet nat in, maar om nou te zeggen dat je droog blijft… het zijn toch een soort regenpakken en bij inspanning ga je ook hierin behoorlijk zweten.
Voorzichtig afgedaald – via gladde trappen – naar Königstein. Van de weeromstuit vergeten bij slot Königstein langs te gaan. Bij de kerk rechtsaf en het  stadje weer uit. Na de DDR-garages misten we een bordje en/of een routemarkering en zodoende de Dreirutenweg. In de regen geen kaartje geraadpleegd en de track in de GPS genegeerd. Nu volgden we een etage lager de Obererkohlweg om de Quire heen. Geen idee wat dat laatste was, we zagen er niets van. Wel zagen we een grote, lichtbruine, katachtige oversteken: was dat een lynx?

Vlak voor de beklimming van de Pfaffenstein werd het droog en brak zelfs de zon door. Het werd zelfs warm en tijdens de volgende trappen en ladders vloeide het zweet weer rijkelijk. Om 10.50u waren we boven (km7,1; ruim 400m hoog). Na eerst even de uitkijktoren beklommen te hebben, ploften we neer op het terras om ons tegoed te doen aan welverdiende koffie en pruimentaart-met-slagroom. De koffie was te slap en het geheel erg duur!
Na bovenop nog genoten te hebben van fraaie uitzichten, o.a. op Pfaffendorf, volgde de afdaling, die door de steile ladders erg spectaculair was. Na Pffaffendorf rechtsaf over een asfaltweg die ons onderlangs de Pfaffenstein – die er vanaf hier indrukwekkend uitzag – leidde. Vanaf hier was de losstaande, hoge en smalle rots met de naam Barbarine goed zichtbaar. Op een bankje in de zon al lunchend van dit uitzicht genoten.

Na onze wandeling vervolgd te hebben met een stukje door een bos, begon het plots weer te betrekken en werd de lucht inktzwart. Onweer dreigde en we gooiden het tempo omhoog. Lopend langs een asfaltweg hoopten we zo op tijd een parkeerplaats te bereiken waar vermoedelijk wel schuilgelegenheid zou zijn. We hielden het zo goed als droog en er was inderdaad een afdakje. Voor de zekerheid bleven we hier maar even hangen tot de bui weggetrokken was. Toen het weer veilig leek, begonnen we aan de klim (trappen) naar de bijna 430m hoge Gohrisch. Eenmaal boven vielen er toch weer spetters, er stond veel wind en we hoorden het weer rommelen. Volgens een mededeling op een bordje was het bij onweer niet veilig om te schuilen in de hut aldaar, dus wij spoedden ons omlaag. In de afdaling probeerden we nog even een stukje “schwierige aufstieg”, maar kozen toch maar voor makkelijk.

In Gohrisch aangekomen was het weer droog en liet ook de zon zich weer voorzichtig zien. We maakten nog even een uitstapje naar de camping om te zien of het leuk was om daar een weekje te gaan staan na afloop van het wandelfeest. Vooral caravans, tenten mochten er ook; leek er niet bijster gezellig.
In hotel Waldpark werden we weer uiterst vriendelijk ontvangen door de gastvrouw die alles alleen leek te doen. De uitstraling van dit hotel was erg luxe en alles was van grote klasse. Mooie ruime kamer (201), waar onze koffers al stonden. Een goed driegangen diner met tweekeuze hoofdgerecht. Wij kozen goulash en als toetje kregen we een streekgerecht: Quarkkeulchen! Erg voedzaam en vooral lekker.