Sächsische Schweiz -5

Zaterdag 20 augustus 2011: Gohrisch (H.Waldpark) – Krippen (H.Erbgericht)
V: 09.20u – A:16.50u – Afstand: 20,5 km  – Hoogtemeters: 665

Het weer: Zomers! Vrijwel onbewolkt. 23-26°C.

Het ontbijt in hotel Waldpark was als de rest: prima!
Bij het vertrek was het nog frisjes (18°C). Aan de andere kant van Gohrisch begonnen we langzaam te klimmen over een breed bospad op weg naar de parkeerplaats waar we gisteren een schuilplaats zochten. Hier linksaf om te beginnen aan de klim naar de Papstein, via trappen, maar niet al te moeilijk. Om 10.15u waren we boven, waar we – 180m hoger dan waar we begonnen waren – genoten van prachtige uitzichten op Papstdorf en omgeving.
Een kwartiertje later waren we beneden in Papstdorf alwaar we het gezellig ogende cafeetje Zur Hoffnung voorbij liepen. Om 10.45u stonden we in Cunnersdorf voor het volgende café – Jagtstubl – dat helaas wegens”Gesellschaft” vandaag gesloten was. We hadden toch wel trek in koffie met iets erbij, dus op zoek naar wat anders. Even verderop, bij Landgasthof Erbgericht – een populaire naam hier in de omgeving – konden we wel terecht… om slappe Kaffee met dito Kuchen te gebruiken. Jammer.

Toch maar weer verder op weg. Lopend langs een bosrand zagen we plots de zgn. Blote Billen Boom, al aangekondigd in het gidsje, maar toch waren we er bijna ongemerkt voorbij gelopen. Het bordje was verdwenen. Wel heel apart. Even door open terrein over een asfaltweg, beetje saai, dan het bos weer in. Na dik 600m moesten we ter hoogte van een wildkijktoren scherp linksaf terug de Furtweg in. Een bijkans onherkenbaar pad, vrijwel geheel overgroeid en verwilderd. Het is dat er een bordje bij stond. Aan het eind van dit pad kwamen we weer op de asfaltweg uit, die we weer een poosje moesten volgen. Aangekomen op de driesprong bij Kleingiesshübel (km12,2) was het inmiddels kwart voor  twee, dus etenstijd. Er stond een bankje in de schaduw, dat trof. Was een mooi punt om even te rusten.

Na de pauze nog een kort stukje asfalt tot aan de volgende parkeerplaats. Hier mochten we weer het bos in. Heel veel leuker werd het daar niet van want het was een saaie, vrij rechte, lange en brede weg, de Lasenweg. Na bijna 3 km was de beklimming van de Kohlbornstein – officieel de laatste Stein van deze tocht – een welkome afwisseling. Weer fraaie uitzichten boven, o.a. op de Lilienstein en op Krippen. Het einde was in zicht. Na 5 dagen wandelen waren we dan weer terug waar we begonnen waren, maar er zou nog een toetje volgen…
De afdaling was wel weer leuk om te doen en ook het laatste deel van de etappe – gele route naar Krippen – was heel aardig. Zigzaggend en op-en-neer gaand over een smal paadje volgden we deze gele route helemaal tot vlak voor de Elbe. Het laatste stuk via trappen omlaag tot we op de weg naar het station uitkwamen. Daar liepen we nog even naartoe om te kijken hoe laat de trein naar Schöna morgen vertrekt. En dan snel naar het ons bekende hotel Erbgericht, waar we nu ook weer een mooie kamer kregen toebedeeld, helaas op drie hoog.

Het diner was vanavond in buffetvorm en was uitgebreid en gevarieerd.
De etappe van vandaag vonden wij het minst leuk.