Sächsische Schweiz -7

Donderdag 25 augustus 2011: Wandeling Lilienstein
V:10.15u – A:15.10u – Afstand: 11,0km – Hoogtemeters: 450

Het weer: Zomers warm. Ruim 30°C. Hittegolf!

Alleen mensen die gelijkertijd met ons op vakantie waren, hadden dit jaar goed weer. Net als in Bourg-Saint-Maurice troffen we het ook nu weer enorm. Je zou bijna zeggen dat je krijgt wat je verdient… 😉

Afgelopen nacht onweerde en regende het langdurig, tot 03.30u. Misschien dat we daardoor minder treinen voorbij hoorden denderen? Het bleef daarbij gewoon warm en klam. ’s Morgens hing er nog wat lage bewolking op de heuvels langs de Elbe, maar dat trok snel op en het werd weer en stralende dag. Een prachtige dag voor weer eens een wandeling.

Na de afgelopen twee dagen grotendeels op ons fietszadel te hebben vertoefd, was het vandaag weer eens tijd om een wandeling te maken. We hadden nu al een paar dagen verlekkerd naar de Lilienstein zitten kijken: dat was ons doel. We verwachtten daar wel weer het nodige klim- en klauterwerk en daar hadden we wel weer trek in. Om toch een beetje af te kicken planden we een niet al te lange wandeling…
Op de OpenMTBmap – de laptop was mee! – hadden we een rondwandeling uitgevogeld van ca. 9km en deze in de GPS gebracht. De bedoeling was om de Lilienstein vanaf de zuidkant te bedwingen en via de noordkant weer af te dalen. Dan via een omtrekkende beweging weer terug. Kwam niet helmaal uit…

We vertrokken na de koffie vanaf de camping richting Königstein waar we ons met het pontje lieten overzetten naar Halbstadt. In tegenstelling tot wat de naam deed vermoeden was het nog geen half dorp, maar goed. Hier rechtsaf en na ongeveer 100m linksaf tussen twee huizen door een trap op. Daarna nog een vrij steil stuk stenenpad met 6 haarspeldbochten omhoog tot we op een T-splitsing uitkwamen. Hier even op adem komend werd ons ongevraagd door een geringde wegwerker geadviseerd de Nordaufstieg te nemen: dat gaf meer schaduw dan de Südaufstieg! Hij vond het – net als wij – namelijk al tamelijk warm.
Nou wilden wij het eerste deel toch al die kant op omdat we dachten een alternatieve aanloop naar de zuidkantbeklimming te hebben ontdekt. Ongeveer een km verderop zou nl. een pad ons daarheen moeten leiden, eveneens door het bos lopend. Want dat is inderdaad wel lekker als het zo warm is.

Op de betreffende splitsing konden we dat pad echter niet vinden. Wél vonden we ietsje verder – achter een loods van een goederenlift – een paadje omhoog. Dat stond niet op onze kaart, was ook niet gemarkeerd, maar wel voorzien van her en der wat stenen traptreden. Het leek de goede kant op te gaan dus dit pad namen we maar. Het bleek een heerlijk rustig smal pad te zijn, waar kennelijk nauwelijks nog iemand kwam. Het kwam uit op ongeveer driekwart hoogte van de Südaufstieg, net voor de eerste stalen trap; kennelijk was dit een in verval geraakte route. We volgden nu verder de officiële Südaufstieg naar boven. Wel gelijk meer publiek hier, maar niet storend druk.
Boven deden we zo’n beetje alle uitzichtpunten aan die er waren – nog aardig wat ijzerwerk hier. De uitzichten waren weer erg mooi, vooral het zicht op onze mooie campingplek…

Na onze eerste eetpauze daalden we af, weer via ijzeren en stenen trappen. Dan een wat eenvoudiger, maar toch fraai bospad onderlangs de tafelberg, uiteindelijk overgaand in de toegangsweg naar de officiële Südaufstieg. Hier aangekomen was het alweer tijd voor de volgende versterking van de inwendige mens. Onderwijl namen we het besluit om het eerste ¾ gedeelte van de Südaufstieg alsnog te doen en dan via de aanloop die we zelf hadden ontdekt weer af te dalen. Leek het zwaarst, maar ook het mooist en vooral meest schaduwrijk. In de praktijk viel de zwaarte van deze klim best mee; we waren er dan ook al best snel. De afdaling was weer leuk, dan verder dezelfde weg weer terug. Was een mooie wandeling, hoorde er echt nog bij.

Terug bij het veer was het inmiddels erg warm. Aan de overkant hielden we eetpauze nr.3, op een bankje aan de Elbe. Alvorens weer richting tent te gaan, liepen we nog even naar de Edeka supermarkt om wat overheerlijke Kirschringen te halen en een paar flesje koude cola. Ook nog even op het station de vertrektijden naar Dresden gecontroleerd: 09.49u leek ons een mooie tijd.
De rest van de dag heerlijk geluierd op de camping, vnl. in de schaduw van onze eigen boom. Het bleef nog lang mooi en warm.