Sächsische Schweiz -2

Woensdag 17 augustus 2011: Kirnitztal (H.Forsthaus) – Kurort Rathen (H.Amselgrundschlösschen)
V: 09.30u – A:17.30u – Afstand: 21,0 km  – Hoogtemeters: 555

Het weer: ’s Morgens wisselend bewolkt, afnemend naar licht bewolkt in de middag. Met 20-24°C soms best al warm.

Ook in hotel Forsthaus was het ontbijtbuffet prima en het lunchpakket zelfs zeer goed. Dus brandstof voldoende aan boord.
We vertrokken om half tien en begonnen meteen met een pittige klim naar het 150m hoger gelegen Mittelndorf. Niet voor 100% zeker of we dit goed deden, gingen we hier linksaf. De beschrijving leek te kloppen. Langs bosjes en door weilanden naar Altendorf. Hier bleek de met rode balk gemarkeerde Malerweg via de Mühlweg “gesperrt”. Dit als gevolg van uit 2010 daterende, nog niet herstelde waterschade langs de rivier de  Sebnitz. Zou Van Paridon dit (moeten) weten? Had nog niemand dit gemeld? Gaan wij wel doen… Gelukkig was er niet zo heel erg veel aan de hand, want er werd naar Kohlmühle een alternatieve route aangegeven, langs de andere kant van Altendorf, richting Adamsberg. Stond ook op de kaart.
Toch kostte het ons enige moeite om de bedoelde omleiding te vinden. Na Altendorf rechts aanhoudend kwamen we na een weitje met wat geiten op een onduidelijke viersprong. Links door een hek ging een pad omhoog de Adamsberg op, rechts liep een smal paadje dalend het bos in. Wij kozen voor het karrenspoor rechtdoor, kropen onder een omheining door en belandden midden in een weiland tussen hele grote, nieuwsgierige koeien. Vond Kitty niet leuk, dus maar weer terug en toch maar dat smalle paadje in. Dat bleek goed, want 100m verder stond ineens op een bordje Kohlmühle aangegeven. Was verder een mooi bospad, dalend tot aan een spoorlijn. Na deze een paar honderd meter gevolgd te hebben, staken we de rivier de Sebnitz over en waren we in de bebouwde kom van Kohlmühle (km5,2).

Van hier naar Porschdorf liepen we 2 km lang over een prachtige, verharde weg langs de Sebnitz. Veel hoge bomen en zoet, weeïg ruikend, roze bloeiende reuzenbalsemien; reuzenbalsemien wordt trouwens ook wel springbalsemien genoemd, vormt nl. ook springzaad.
Na Porschdorf – alwaar we op een stationsbankje een twaalfuurtje gebruikten – liepen we door het bijkans nog mooiere dal van de Polenz. Halverwege stopten we op een idyllisch plekje aan het water om te picknicken. We zagen hier verschillende waterspreeuwen, helaas te ver weg om duidelijk te fotograferen. Aan het eind van dit dal gebruikten we koffie met heerlijk gebak in Gasthaus Polentztal, een goed adresje, heerlijk in de zon (km13,5). Dat konden we gelijk weer verbranden want het werd tijd om weer wat hoogtemeters te maken. We hadden namelijk besloten om het uitstapje naar Hohnstein te maken. En zoals de naam al deed vermoeden lag dat hoog. 100m hoger om precies te zijn. Het was wel een aardig plaatsje, maar niet heel bijzonder. Het ging meer om de wandeling er naartoe en weer terug.

Nauwelijks beneden volgde de beklimming van de Hochstein (290m), door een smalle kloof en over trappen en ladders. Deze puist lag min of meer tegenover Hohnstein, aan de ander kant van het Polenztal, en bood fraaie uitzichten over het stadje en het dal.
De laatste 4 kms van deze etappe waren makkelijk. Geleidelijk dalend liepen we op de Amselsee af. Kennelijk een toeristische attractie, maar wij vonden het niet veel voorstellen: vies water door te weinig zonlicht, gevuld met forel en eend. Van hieraf mooi zicht op een rotsformatie met de naam “Lokomotiv”, niet geheel ten onrechte, overigens.
We kwamen nu in de drukte van de leegloop van het beroemde openluchttheater Felsenbühne Rathen terecht. Met de stroom mee hobbelend kwamen we vanzelf uit bij ons hotel…

De ontvangst in hotel Amselgrundschlösschen was zeer vriendelijk. We moesten hier wel zelf onze koffers naar de zeer grote kamer (205) op twee hoog brengen, maar er was een lift. De sauna (gratis) stond al warm en jassen en handdoeken lagen klaar op bad.
Na het uitstekende diner dat bestond uit een viergangen tweekeuzemenu maakten we nog even een avondwandelingetje door Rathen. Het aan de Elbe gelegen kleine plaatsje bleek voornamelijk te bestaan uit restaurantjes en hotels.