TVP Haaksbergen-Enschede

donderdag 14 mei (Hemelvaart): Haaksbergen – Usselo/Enschede (22 km)

Het weer: het was vandaag de minst mooie dag, maar uitgaande van de oorspronkelijke voorspellingen viel het erg mee. We hebben het in ieder geval ook deze 5e dag droog gehouden en kregen ’s middags toch nog wat zon. Prima wandelweer dus.

Track5

• klik op het plaatje hierboven voor een grotere weergave van de routekaart en/of download hier de GPS-track
  • klik op een foto voor een grotere weergave

Het ontbijt was wel oké. We werden goed verzorgd door onze gastheer, maar een lunchpakketje zat er vandaag niet in. Gelukkig hadden we gisteren al proviand ingeslagen.

Bij vertrek was het nog best fris, amper 12 gr.. Zonder jas kon net, maar er moest wel een trui aan.We lopen door het centrum van Haaksbergen, een niet erg aantrekkelijke plaats. We wilden niet weer dezelfde vervelende kms terug naar het TVP en zochten een andere weg om bij begin van het Haaksbergerveen (6km) weer de route op te pikken. Was ook iets korter en dat was mooi meegenomen, want we wilden wel op tijd de bus halen.

Haaksbergerveen

Haaksbergerveen op Hemelvaart betekende al redelijk wat mensen vroeg op pad, vooral op de fiets. Gelukkig hoefden wij niet steeds de fietspaden te volgen, maar liepen na een km deels over een vlonderpad. We zagen veel veenpluis en een koekoek ver weg hoog in een boom. Verder niets. Kwam misschien wel door het zwaar bewolkte weer.

Landschap

Drie km later liepen we weer deels door agrarisch gebied en volgden ruim 1.5km de Buurserbeek, aan de linkerkant, want rechts is tegenwoordig onbegaanbaar wegens de aanleg van ‘natuurlijke’ oevers. Lekker beschut door hoge bomen links en rechts.

Langs de Buurserbeek

Een dik uur later liepen we het Buurserzand in (15km) en kwam de zon er eindelijk bij. Het was dan al 13.00u en pas nu werd het wat aangenamer en zag alles er gelijk mooier uit.

Bloeiend mos op het Buurserzand

Na de passage van wat vennetjes – met ook hier weer duidelijk aanwezige groene kikkers –  gelegen te midden van de karakteristieke jeneverbessen, verlieten we dit gebied 2.5km later weer en kwamen bij een grote recreatieplas met toch nog een terrasje. Helaas was dit geen succes: de koffie werd gebracht, maar de eveneens bestelde appelstrudel met slagroom was er na 10 min. nog steeds niet. Koffie afgerekend en weer verder, want we wilden graag de bus van 15:25u halen, een uur eerder dan aanvankelijk gedacht.

Landschap
Landschap bij Buurse

Dat lukte ruimschoots. Ondanks een aanvankelijk zeer ongunstig ogende planning van OV9292 waren we toch nog redelijk vlot weer terug bij de auto. Dienstregeling van trein en bus hielden zich niet aan de planning, zodat we uiteindelijk veel eerder thuis waren dan gepland. Al om 19:00 uur stopten we bij cafetaria De Stip op de Glip voor een meeneem-menu. Schoenen uit en benen op tafel!

Het Trekvogelpad zat er voor ons hiermee op. Het traject Baarn-Enschede was – volgens ons – het mooiste stuk. Het eerste deel, van Bergen naar Baarn, gaat door bekende en niet zo leuke Noord-Hollandse wandellandschappen, dus dat laten we voor wat het is. Nu nadenken over een volgende LAW-project…

Einde Trekvogelpad

2 Replies to “TVP Haaksbergen-Enschede”

1. ohhh, dat Haaksbergerveen ziet er ook mooi uit zeg, ook een plek om eens te bezoeken ( maar dan wel een ander overnachtingsadres als jullie hadden). Mooi verslag van jullie wandelweek.

1. Haaksbergerveen is prachtig, evenals het Buurserzand. Ook in de buurt nog het Witte Veen. Genoeg te zien in Twente, maar je kan idd beter een ander adresje zoeken! 😉