2011 Trekvogelpad

Ter voorbereiding op onze eerste serieuze meerdaagse wandel-trektocht – Malerweg/Sächsische Schweiz – die gepland stond in augustus 2011, liepen we in maart drie etappes van het Trekvogelpad (TVP, LAW2). Qua lengte voldoende, maar nog wel over redelijk vlak terrein. Begin mei zouden we dan in Sauerland op heuvelachtig terrein gaan trainen.
Van dit lange-afstand-wandelpad dat loopt van Bergen-aan-Zee naar Enschede kozen wij drie etappes van het gedeelte dat over de Utrechtse Heuvelrug loopt. De bedoeling was om tweemaal te overnachten bij Vrienden op de Fiets, maar omdat we na de tweede dag wegens familie-omstandigheden even terug naar huis moesten, werd dat er slechts één.
Van deze wandeling hebben we geen echt dagboekverslag opgetekend, daarom volgt hieronder slechts een korte samenvatting van elke etappe.

Etappe1: Bussum-Zuid (P+R) – Baarn (VodF)
V: 10.50u – A: 17.15u – Afstand: 22.7km – Hoogtemeters: 135

Het weer: Zwaar bewolkt met in de ochtend wat licht gemiezer. Ca. 10°C.

We parkeerden de auto bij station Bussum-Zuid op het grote P+R terrein (gratis). Het was droog, maar grauw. Geen lekker weer. Gelukkig gingen we snel de bossen van het Spanderswoud in, maar veel beschutting gaven die nog niet. Het TVP volgde hier vnl. fietspaden, hetgeen wij niet zo spannend vonden. Op de TopoNL kaart in onze GPS zagen we links en rechts van de route paadjes lopen die ons veel leuker leken. We waren eigenwijs en volgden niet meer exact het LAW, maar zigzagden er een beetje omheen zodra de mogelijkheid zich voordeed.
Tussen Hilversum en Laren liepen we over de Westerheide en de Zuiderheide, daarna weer door bos. Vervolgens over het terrein van de Amerpoort, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. We voelden ons er meteen thuis. Na het fraaie landgoed Groeneveld, met kasteel, overgestoken te hebben, liepen we al Baarn in. We waren nog wat vroeg dus verkenden we eerst het winkelcentrum, op zoek naar eetgelegenheid voor het avondmaal én om bij Bakker Bart een welverdiend stuk taart te verorberen.
Dan via de Appie naar ons overnachtingsadres van Vrienden op de Fiets. Daar maakten we wel vaker gebruik van, maar deze was wel heel bijzonder, omdat onze gastheer ook Dick Vermeij bleek te heten. Toen we de telefonische afspraak maakten, vroeg-ie dan ook of Kitty ook mee kwam. Hij kende ons wel, van internet. Hij had kennelijk zijn naam wel eens gegoogled en dan kom je al gauw bij Dick en Kitty van de VeloSite terecht natuurlijk! Ja, wij zijn al bijna wereldberoemd! Kwam nog bij dat hun straatnaam grote gelijkenis vertoonde met die van ons; bovendien hadden ze ook nog eens dezelfde buitenlamp…

Download de GPS-track

Etappe2: Baarn – Den Dolder (NS)
V: 09.15u – A: 14.45u – Afstand: 21.4km – Hoogtemeters: 125

Het weer: Iets beter dan gisteren: minder wind, meer zon, iets warmer. 12°C. Prima wandelweer.

Na een prima ontbijt gingen we weer op pad. Na een kort stuk door de sjieke wijken van Baarn liepen we alweer snel door de mooie Vuursche bossen richting Lage Vuursche. Dan een kort stuk – een paar kilometer – weidegebied aan de rand van Soest. Vervolgens weer de bossen in op weg naar de fraaie Soesterduinen. Het laatste stuk van deze etappe liepen we parrallel aan de spoorlijn richting station Den Dolder, volgens ons per ongeluk aan de verkeerde kant, maar we kwamen er toch. Eigenlijk hadden we hier willen overnachten, maar – zoals gezegd – wegens familieomstandigheden moesten we even op en neer naar huis. We namen de trein naar Bussum-zuid en vandaar met de auto weer terug naar Heemstede.

Download de GPS-track

Etappe3: Den Dolder (NS) – Maarn (NS)
V: 11.35u – A:16.35u – Afstand: 22.0km – Hoogtemeters: 130

Het weer: Zonnig, iets warmer. Prima wandelweer.14-15°C.

Na gisteravond even afscheid genomen te hebben van een oude tante die was gaan hemelen, reden we weer vroeg met de auto naar Maarn. Hier parkeerden we vlak bij het station, namen de trein naar Den Dolder en vervolgden daar het TVP met de derde etappe.
Het was inmiddels echt lenteweer en de jassen konden uit. We liepen om voormalig vliegveld Soesterberg heen en kwamen min of meer vanzelf op een terras van restaurant ’t Hoogt uit, waar we ons lekker lieten verwennen met koffie en appeltaart. Wat dat betreft is er niet zoveel verschil tussen fietsen en wandelen. Nu hadden we weer  genoeg brandstof voor het vervolg van deze etappe, die weer door uitgestrekte bossen ging. Eerst richting Austerlitz, daarna over landgoed Den Treek en tenslotte over de Koeheuvels naar Maarn.
Hiermee zat onze driedaagse erop. Goed dat we dit gedaan hadden want spierpijn hadden we volop; dat bleek vooral na het ritje met de auto naar Heemstede: hier lopend op weg naar de pizzeria ging zowat strompelend… Later herstelden we gelukkig weer snel.